Skip links

Design & conversie: een essentiële mix

Voor jouw bedrijf wil je natuurlijk een flitsende site. Of een webshop, als jouw klanten makkelijk en snel online willen bestellen. Je wilt natuurlijk ook veel offerte-aanvragen binnenkrijgen. Of juist ontzettend veel bestellingen van jouw product. Toch? Precies. En daarom is de balans tussen design en conversie zo ontzettend belangrijk. Wij geven je een aantal tips waar jij mee aan de slag kunt.

Conversie, wat is dit?

Conversie is eigenlijk simpel. Vergelijk het met een fysieke winkel: je komt ergens binnen en je loopt met je winkelmandje door de shop. Ondertussen pak jij wat je nodig hebt of wat je leuk vindt. Je gaat naar de kassa, rekent af en stopt alles in je tas. Da’s lekkere omzet! Soms komt er iemand in de winkel, kijkt een beetje rond en loopt vervolgens met lege handen de deur uit. Geen omzet, maar wel iemand in de winkel. Hoe kan dat? Precies dit traject wil je online ook zo goed mogelijk geregeld hebben. Jij hebt jouw diensten en producten allemaal klaar staan zodat klanten dit kunnen kopen. Je hebt ook voldoende verkeer op jouw website alleen niemand rekent iets af. Dit is de conversie: dit wil je zo hoog mogelijk hebben.

Hoe verhoog ik mijn conversie?

Allereerst moet je eens kijken naar de gebruikte kleuren. Heb je goede contrasterende kleuren gebruikt bij de conversieknoppen? Dit zijn knoppen als koop nu, bestel hier, gratis verzending. Zo kun jij jouw klanten namelijk triggeren om een aankoop bij je te doen. En natuurlijk: hoe goed is jouw informatievoorziening? Is deze te summier? Dan kun je ervoor kiezen om jouw teksten op de schop te gooien en een andere weg in te slaan. Essentieel voor conversie: blijf testen en aanpassen. Zogenaamd A/B-testen. Je vergelijkt de resultaten met elkaar en maakt vervolgens aan de hand van data de juiste keuzes voor jouw online winkel.

Dan, een uniek design

We hadden je beloofd om ook iets te schrijven over het design van jouw online winkel. Net als in een fysieke winkel wil je dat dit er goed uitziet, past bij de uitstraling van jouw bedrijf maar wel lekker converteert. En daarom kun je gebruik maken van witte tinten als basis. Daarnaast kun je jouw huisstijl doorvoeren om toch online jouw merk kenbaar te maken. Ga niet voor grote vlakken met heftige kleuren: dit kan afschrikken en kan ervoor zorgen dat mensen snel jouw website wegklikken. Als ze dit doen, kun jij natuurlijk geen omzet draaien en da’s zonde van de gedane moeite.

Wil je eens sparren met een van onze professionals over jouw online winkel? Dat kan natuurlijk. En het mooiste? Da’s helemaal gratis. We helpen namelijk graag ondernemers. Om de beste resultaten online te boeken. Mail je ons op sales@bulldogmedia.nl?

Recente berichten

Hoe vaak moet je je website updaten?

26 augustus 2022

Hoe kun je een eigen blog beginnen

26 augustus 2022

WordPress: waarom is dat zo populair?

9 november 2021
Kan ik je ergens mee helpen?